Gästkrönikan – Klädernas språk

Publicerad
2012-11-21
Skribent
Redaktionen

Vi människor interagerar hela tiden, med oss själva och med andra, och vi gör det via symboler. Språket vi skriver och talar är symboler, våra kroppar är symboler och våra kläder är symboler som kommunicerar med andra människor.

Vi människor kan inte vara sociala och samspela med varandra utan symboler; genom symbolerna förstår eller missförstår vi varandra. Det är ganska fantastiskt att det ändå fungerar så bra; att vi kan gå genom stan och möta en massa människor utan att det leder till problem.

 Lars Holmberg

Språk och motsatspar
Språket är inte bara det skrivna och talade ordet utan allt som kommunicerar är språk; utan språk kan vi inte tänka och vi blir medlemmar i samhället genom språket. Vi människor tänker hela tiden i motsatser som mörkt/ljust, himmel/jord, kvinna/man och så vidare.

När någon/något ställer sig utanför de dikotomierna, som t ex en person som vi inte kan könsbestämma eller det nya könsneutrala pronomenet hen, så blir vi lätt upprörda och upplever visst obehag.
Vi skannar av människor vi möter väldigt snabbt och bildar oss en uppfattning om vilka de är. Det är främst det som inte stämmer överens med vad vi förväntar oss som väcker uppmärksamhet.

Många kan minnas den klassiska bilden på en klart androgyn kvinna i en smoking av Yves Saint Laurent,
fotad av Helmut Newton. Modellen har en cigarett i handen och då på 60-talet när bilden togs signalerade det manlighet och frihet att röka. Men idag ser vi snarare än dålig människa utan karaktär som kommer att kosta samhället en massa pengar.

Status och makt
Rätt använda kan språk och symboler som kläder och andra attribut ge bäraren hög status och i förlängningen makt, medan det omvända gäller för den som inte kan koderna och gör fel.
Det flesta har väl upplevt hur det är att komma till en fest i fel kläder eller inte hänga med i samtalet; vi blir osäkra och tappar i status ganska fort.

Som chef och ledare är det viktigt att signalera rätt saker och här kan kläderna vara ett användbart verktyg.
Den som har en ledande position gör rätt i att klä sig därefter. Då är det viktigaste inte att följa de senaste trenderna, vilket lätt kan bli lite ängsligt, utan att skapa sig en genomtänkt stil där form och kvalitet är ledord.

I vardagen
Exempelvis på Mediamarkt har alla i personalen samma enkla kläder; det är en genomtänkt stil som signa-
lerar att det är kunskapen och varorna som är i centrum och att det är billigt, på ett bra sätt – kunden ska gå därifrån och känna att det har gjort ett klipp.

Men om vi istället tittar på personalen i butikerna i den nyöppnade gallerian Mood på Regeringsgatan i Stockholm så signalerar personalen personlighet och stil, som signalerar; om du köper våra varor blir du en del av vår coola grupp. Personalen säljer en livsstil.

Så hur det än är och var du än befinner dig så är det viktigt att vara genomtänkt för bästa resultat.
Vi kommunicerar hela tiden med andra genom det vi har på oss, vare sig vi tillhör en subkultur som definierar sig gentemot det normala och söker autencitet eller om vi är chefer som vill bli framgångsrika ledare.


Lars Holmberg
socialpsykologen
Uppsala universitet