Från bildelar till Hubbubble

Publicerad
2012-11-27
Skribent
Redaktionen

Hubcap, Hubbird och Hubbubble är bara några av de ekologiska nyckelringar som Hubbes Verkstad i Huskvarna tillverkar. Det som kännetecknar just deras produkter är att de är tillverkade med sinterteknik i åter-
vunnet stål, vilket gör dem både miljövänliga och hållbara. Designen är deras egen och beroende på modell är det nyckelring, flasköppnare och kundvagnsmynt i ett. Företaget själva beskriver sina produkter som; en miljövänlig, funktionell budskapsbärare som fyller en funktion i nyckelknippan.

Från bildelar till Hubbubble

Tidigare hette företaget Sinterteknik och producerade detaljer till bl a Volvo och SAAB, men år 2011 bytte man inriktning och fokuserar nu på de egendesignade nyckelringarna för promotion. Samtidigt flyttade man till nya, bättre anpassade lokaler och bytte namn till Hubbes Verkstad AB, för att inte längre kopplas till enbart sintring.

Produktionen kan sammanfattas såhär; det återvunna metallpulvret fylls i en form där det pressas ihop, där blir samtidigt den individuella logotypen till. För att den nya kapsylöppnaren ska bli hård och tålig hettas den upp till 1 120 grader för att sedan genomgå en härdningsprocess. Processen avslutas med slipning och polering för att få en len och användarvänlig yta.

Började med en kapsylöppnare
Hubbes Verkstad använder enbart rent järn, i form av återvunnet svenskt stål, vid tillverkningen av sina nyckel-
ringar. Även pulverpressarna, som de konstruerar och tillverkar själva, är utformade med miljön i åtanke. Energiförbrukningen i pressarna är endast hälften av konventionella pulverpressar och planerna är att över-
skottsenergin som alstras ska användas till att värma upp de nya lokalerna.

Redan 1995 började funderingarna på vad man kunde tillverka i metallpulver och som privatpersoner har nytta av i sin vardag. Svaret blev kapsylöppnare och kundvagnsmynt med nyckelring. Här såg man potential att för-
bättra både hållfasthet och slitage på en produkt som kan användas av alla. Eftersom man pressar produkten i ett stycke tillsammans med logotypen, försvinner eller gnuggas inte logotypen bort och man erbjuder härmed en reklamplats som är outslitlig.

Sjutton år senare har man som kund fem olika modeller att välja på; den klassiska och mönsterskyddade Hubcap, kundvagnsmyntet Hubcoin i olika valutor samt de multifunktionella och patenterade Hubbird, Hubschrimp och Hubbubble.

Klar vision
På företaget brinner man för sina produkter och man har även en klar vision om framtiden; att ännu fler ska upptäcka de ekologiska nyckelringarna som ett sätt att stärka sitt varumärke.

– Det ligger verkligen i tiden att förknippas med en produkt som erbjuder konsumenten flera användbara funktioner i ett miljöriktigt utförande och som garanterat inte är tillverkat av barnarbetare i Kina t ex, avslutar Karin Hubbe.

Ecokeyrings

Text; Josefin Gustafsson