EcoPrint 2012 – ledarskap och insikt

Publicerad
2012-11-29
Skribent
Redaktionen

Världens första utställning om och kring hållbara utskrifter eller eco-print, hölls den 26-27 september i Berlin.
Det råder inget tvivel om att det finns en stark aptit på kunskap och insikt om hållbar utskrift genom hela leve-
rantörskedjan. Efter den framgångsrika lanseringen är EcoPrint nu väl positionerat för att fortsätta sina ansträ-
ngningar för att höja miljöprofilen inom den grafiska branschen.

Under de två utställningsdagarna hade EcoPrint nästan 2 000 besökare från 37 olika länder och enligt utställ-
arna var kvaliteten på samtal och kontakter mycket hög. Intresset för att diskutera strategiska framtidsfrågor var stort. Uppenbarligen är det många som funderar på vad hållbar utskrift och miljöaspekterna kan komma att betyda för den egna organisationen.
Två frågor var tämligen återkommande; miljöstandard/-märkning och pris kontra hållbarhet/miljö.

Marcus Timson - Frazer Chesterman  EcoPrint 2012 - ledarskap och utveckling

Marcus Timson och Frazer Chesterman

– Hållbarhet är en resa och EcoPrint 2012 har nu stärkt hållbarhetsdebatten i vår bransch – gett det nya fokus och förnyade dynamiken, säger Frazer Chesterman, tf VD för EcoPrint.

Per-Ola Nilsson från IKEA Sverige var klart positiv;
– Atmosfären på EcoPrint 2012 var stor – arenan var riktigt nice och, viktigast av allt, rätt storlek.
– Jag deltog med en kollega som är ny på företaget och vi lärde en hel del, både under konferenser och i seminarier samt i nätverk med människor på mässan.

Stephen Goddard från HP Graphic var av likartad uppfattning;
– EcoPrint var verkligen ett forum för hållbart ledarskap i hela den grafiska industrin och vi uppskattar mycket att få möjligheten att arbeta direkt med de som arbetar med tryck för stora varumärken och återförsäljare; aktörer där just hållbar utskrift blir allt mer väsentligt.

Även Mike Horsten, Mimaki Europe instämde;
– EcoPrint var ett fantastiskt miljönätverk med många olika åsikter i frågor, som framfördes av besökare och andra utställare, frågor av både positiva och kritisk karaktär.
– EcoPrint lyckades samla representanter från hela leverantörskedjan och gav oss en värdefull möjlighet att visa vår färdplan för hållbarhetsarbetet i framtiden.

EcoPrint 2013 kommer också att äga rum i Berlin, men då den 8-9 oktober.

Ecoprint 2012