Tänka fritt är större …

Publicerad
2012-10-12
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Nyligen gjorde Alan Rosenblatt ett nedslag i Stockholm, för att hålla en serie föredrag om sitt specialämne; sociala medier och tidningarnas roll i ett framtida samhälle. Alan Rosenblatt är social mediastrateg på den demokratiska tankesmedjan Center for American Progress och bl a lärare i digitala kampanjstrategier.Alan Rosenblatt
Se Alan Rosenblatt föreläsa om sociala medier och tidningarna roll

Med sina föreläsningar vill han fokusera på att hitta nya innovativa sätt att marknadsföra tidningarnas innehåll och hitta alternativa intäktskällor genom de sociala medierna. Han menar att tidningarna saknar strategier för att engagera läsarna på ett större plan.

– Framför allt handlar det om att bygga ett starkt varumärke, som man kan kapitalisera på, förklarar Alan Rosenblatt.
– Tillämpar man den strategin kan till och med licensierade produkter som T-shirts, muggar och mössor bli en alternativ och viktig intäktskälla för framtidens mediehus, menar Alan Rosenblatt.

Ovanför dörren till aulan i Uppsala Universitet finns en inskription av Thomas Thorilds; Tänka fritt är stort, tänka rätt är större.

Jag skulle vilja vända på aforismen; Tänka rätt är stort, tänka fritt är större. Orsaken till det, är att vi idag har en situation där den tekniska utvecklingen skenar och marknadens krafter blir testosteronsvulstiga, medan konsumenterna blir tvehågsna och ledningen inom både samhälle och näringsliv mobiliserar visst motstånd.

Självklart har Alan Rosenblatt rätt; förändringarna kommer oavsett om vi vill det eller inte. Det handlar om när och hur. Papperstidningarna försvinner inte över en natt, men jag kan se, exempelvis för Screen&Marknaden, att man i en framtid trycker och distribuerar kanske 1 000 ex, medan man digitalt skickar ut en nätversion till
25-30 000 mottagare ute bland företagen. Den tryckta tidningen blir i ett övergångsskede en trygghet och symbol, som de mest engagerad vill ta del av. Samtidigt som den digitala tidningen blir ett arbetsredskap; ett sätt att hålla sig informerad, delta i debatten och känna delaktighet.

Det handlar om starka varumärken och om hur konsumenterna vill konsumera dem. Har telefonförsäljning och callcenter en framtid? Jag skulle inte tro det, för här har man helt misslyckats med att bygga varumärken. Istället blir de potentiella kunderna bara förbannade, när dolt nummer ringer upp och frågar efter Sven Fredrik Gösta Andersson.

Eller titta på vem som gör vardagsannonserna idag – ja, inte är det annonsbyråerna utan det sker inhouse på ena eller andra sättet, förvisso med en kvalitet som också kan vara på ena eller andra sättet.
Hur beställer vi stationaries idag – genom tryckeriets kundsäljare eller via en nätsajt?

I profil- och promotionbranschen har det pågått en smått tramsig debatt om vem som vinner eller äger slutkun-
den. Som om inte slutkunden själv har förmågan att kunna bestämma om han/hon vill gå via en professionell återförsäljare eller köpa direkt från en importör eller grossist i Sverige, Holland eller Pakistan.

Den situation vi befinner oss i, är förvisso svårorienterad, men det är väldigt spännande och för den som vill och vågar kan den rymma oanade möjligheter. Alan Rosenblatt påpekar, att man alltid måste mäta marknadens
krafter mot ledningens motstånd.
Jag säger … tänka fritt är större.

Lars Knapasjö