Plus på kontot ger goda relationer

Publicerad
2012-09-03
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Egentligen skulle rubriken lyda; Pluskontot ger ut Goda Relationer. För så är det, men plus på kontot ger
också goda relationer.  Grundfilosofin är att om man samverkar, kan man tjäna pengar på att man blir en del av
en storskalighet. Ju fler man är desto bättre går det. Om det, har Anders Andersson tillsammans med sin kollega och tillika dotter Lotta, mycket att berätta när vi besöker dem i slutet av maj – påpassligt nog på Vårvägen i Sölvesborg.

Pluskontot
Anders Andersson och Lotta Andersson

Det började en gång 2004 med vad som då kallades BoxerBonus, men efter att dagligen och stundligen fått samtal om TV-kanaler och bredbandsanslutning, ändrade man namn till Pluskontot.

– År 2004 lanserade vi vårt koncept. Tanken var att eftersom det tar tid för den enskilde kunden eller företaget att komma upp i volymer som genererar bättre priser och villkor, så går det fortare om vi samverkar, berättar Anders Andersson, initiativtagare till verksamheten och VD för Pluskontot i Sölvesborg AB.
– Den grundläggande tanken är att om man tillsammans räknas som en stor kund kan den totala omsättningen ge alla bättre inköpspriser. Ju fler vi blir desto bättre förmåner får vi.

Man kan säga att verksamheten vilar på tre ben. För det första har vi Pluskontot, som kan liknas vid ett inköpsnätverk med exklusiva förgreningar. För det andra finns katalogen Goda Relationer, som kommer ut två gånger om året. Vill man använda den i sin marknadsföring gentemot sina kunder, förutsätter det att man är medlem i Pluskontot.

Slutligen, för det tredje, har vi Gåvokorten från personally.se, godrelation.se samt merryxmas.se.

Pluskontot

Unik promotionkatalog
Två gånger om året kommer promotionkatalogen ut. Den är på ca 100 sidor och innehåller ett attraktivt utbud av presentreklam och promotionartiklar; från köksattiraljer, hudvårdsprodukter och sällskapsspel till konstsmide, elektronik och gourmetvaror.

Det är leverantörer av promotionprodukter och presentreklam, som får möjlighet att annonsera i katalogen Goda Relationer, som alltså ges ut av företaget Pluskontot. Det är också Pluskontot, som svarar för att utbudet blir rätt mixat, håller en jämn kvalitativ nivå och inbördes inte konkurrerar med varandra.

– Annonsörerna – dvs leverantörerna av katalogens produkter – behöver inte vara medlemmar i Pluskontots nätverk, förklarar Anders Andersson.
– Men det behöver de drygt 220 återförsäljare, som använder Goda Relationer som beställningskatalog gentemot sina kunder.

När återförsäljarna får in beställningar från sina kunder, vidarebefordrar de dem till respektive leverantör, som i sin tur skickar de beställda varorna till återförsäljaren. På det här sättet får en återförsäljare tillgång till en professionellt utformad och sammansatt katalog, som underlättar dennes försäljningsarbete. Dessutom kan leverantörerna till en rimlig kostnad exponera sig mot ett stort antal slutkunder via de återförsäljare som använder sig av katalogen.

Pluskontot

Dyra frakter blir billiga
När Anders Andersson skapade Pluskontot, sneglade han på företagens resultaträkning och funderade på vad man skulle kunna göra för att minska kostnaderna för företagen. Han upptäckte snabbt att frakterna var något som var en tung post för företagen.

– Vi presenterade våra idéer för DHL, som till en början kanske tyckte att vi var lite för optimistiska, men nu är vi en av deras tio största kunder med en inköpsvolym på mer än 50 miljoner kronor årligen, säger Anders Andersson.
– Många av våra medlemmar menar att de får sina fraktkostnader halverade och brukar man exempelvis ha 200 000 kr i fraktkostnader, skulle det betyda att man tjänar in 100 000 kronor om året – att jämföra med medlemsavgiften på 990 kr (exkl moms).

Pluskontot är inte ensam om att kunna erbjuda fraktrabatter. Det kan andra kedjebildningar också göra, men ingen i närheten av Pluskontots rabatter och ingen annan har avtal för både inrikesfrakter och import-/exportfrakter.

– Vi har totalt 1 100 medlemmar i Pluskontot varav ca 220 är återförsäljare som nyttjar katalogen och gåvokorten, medan övriga enbart utnyttjar våra förmåner, dvs inköpsavtalen, berättar Lotta Andersson.
– Sedan har vi många utvecklingsprojekt vi funderar på; från webbaserade presentkort för privatpersoner till en hemsida där Pluskontots medlemmar kan profilera sina produkter gentemot övriga medlemmar. Det är bara fantasin som sätter gränserna, förklarar Lotta leende.

Medlemmarna kommer från hela landet och utöver promotionföretag är det många företag från e-handelssektorn. Därutöver är det företag från alla möjliga branscher, som i första hand vill dra nytta av medlemsförmånerna. Som exempelvis att få 80 öre per liter i drivmedelsrabatt.

Pluskontot

Bloggar och forum
Nu gör inte Pluskontot någon aktiv marknadsföring utöver att man deltar på mässan Promotion Expo på Elmia i Jönköping två gånger om året.

– Förra året fick vi in närmare 400 nya medlemmar i Pluskontot – dvs mer än en per dag, berättar Lotta Andersson.
– Ryktet om fördelarna med Pluskontot sprids från mun-till-mun och via bloggar och forum på Internet. År 2014 räknar vi med att vara över 2 000 medlemmar.

Bara under de senaste månaderna har man utökat förmånerna med lockande avtal med hotellkedjor, bensinbolag och biluthyrare; alla representerar kostnader som många företag aktivt vill minska på. Förhandlingsdialoger förekommer med bl a leverantörer av betalningslösningar, ekonomi/bokföring och administrativa affärssystem.

Medlemsskaran är brokig, från Barncancerfonden och Toffelfabriken i Karlshamn till Camilla Thulin Design. Så kommer det också att fortsätta att vara, eftersom valet att bli medlem handlar om insikten och viljan att sänka sina kostnader och ett sådant arbete sträcker sig över alla gränser.

Pluskontot
Anders Andersson

Mannen bakom kontot
Om han får presentera sig själv, så är Anders Andersson en medelålders pappa med två barn och dessutom glad morfar till två små pigga prinsar. Direkt efter lumpen startades egen verksamhet som screentryckare. Verksamheten utvecklades till att omfatta även konfektionsindustri, öppen butiksverksamhet, import av textilier och försäljning av reklam via postorderkatalog, som mest hade han 15 anställda.

– Grafisk design har alltid legat mig varmt om hjärtat. Ekonomiska erfarenheter av både upp- och nedgångar och vad det innebär med bankkontakter har sporrat min kreativitet och utan den erfarenheten hade inte BoxerBonus och därmed inte heller Pluskontot kommit till, säger Ander Andersson.
– Jag brinner också för att utveckla Pluskontot med ännu fler och bättre förmåner.

Anders har alltid varit smått intresserad av konst och av att måla. Under de senaste 10 åren har hans engagemang på den fronten tilltagit i styrka och intensitet. När han fyllde 50 år, för inte så länge sedan, hade hans vänner, utan hans vetskap, ordnat med en utställning på klassiska Karibakka Galleri i Sölvesborg. Varje påsk finns han representerad på konstutställningar i Skillinge på Österlen. När han målar är det musik som gäller, för musiken lockar fram hans visioner av det han vill måla. Numera har också grannarna vant sig vid att när musiken ljuder högt, så är den Anderssonska skaparkraften i sitt esse.

– Fast åsikterna om konst varierar ju, säger Anders Andersson och drar sig till minnes en kommentar av en besökare på hans arbete för många år sedan.
– Jag hade hängt upp en tavla och en man stod och tittade på den eftertänksamt. Jag frågade om han var konstintresserad och han svarade;
– Nä, inte alls, men jag undrar hur det står till huvudet på den jäkeln som gjort den där tavlan, avslutar Anders med ett klingande skratt.

Konstälskare eller inte – reportageteamet tyckte konstverket i det kombinerade kontoret och ateljén såg fantastiska ut och vill man bilda sig en egen uppfattning kan man gå till hemsidan www.zazz.se.

Pluskontot
Lotta Andersson

Kvinnan bakom mannen
Man brukar säga att bakom varje framgångsrik man finns det en framgångsrik kvinna och det kan nog stämma även i det här fallet, även om kvinnan ifråga är mannens dotter.

– Jag är en tvåbarnsmamma i mina bästa år från Sölvesborg, som är utbildad till både läkarsekreterare samt nätverkstekniker. Jag har bl a provat på att arbeta på kibbutz i Israel samt på en kycklingfarm här i närheten.
– Därefter blev det ett sommarjobb på Telenor, som ledde till drygt 10 års trogen tjänst. Sedan började jag på Telenors kundtjänst och slutade som vad man kallar trafikledare/teamledare. Alltid med siktet inställt på nöjda kunder – full fokus på service.

– Efter att ha varit föräldraledig till två små pojkar antog jag utmaningen att istället börja arbeta med pappa på Pluskontot och det stortrivs jag med.

Tillsammans blir vi starka
På väg norrut från Sölvesborg kommer tankarna; det fascinerar att något så enkelt och självklart kan bli så framgångsrikt och starkt, trots att vi redan visste det. Att ensam inte är stark, att tillsammans kan vi förändra en hel värld eller åtminstone bättra på resultaträkningen.

Text; Lars Knapasjö
Foto; Eric Winbladh