Närmare marknaden

Publicerad
2012-09-28
Skribent
Redaktionen

När man är ett av de största digitala tryckerierna i norra Europa är det särskilt viktigt att kunna möta kundernas olika krav. GigantPrint AB i Norrköping har nationella och internationella storföretag och varumärken som kunder. Dessa förväntar sig högsta utskriftskvalitet och service, men är också ledande inom marknadsföringstrender. Kombinationen av digital storformatsteknik och osäkra ekonomiska förhållanden har resulterat i att dagens reklamkampanjer är korta, skarpa och fokuserade, snarare än långvariga och breda som tidigare.

Närmare marknaden
Fredrik Ridström

GigantPrint har länge varit en stor HP-kund med mer än ett dussin storformatsskrivare, och 2011 investerade man i en HP Scitex FB7600 Industriell plantrycksskrivare, för att öka genomströmningen och för att kunna hantera ett brett spektrum av styva och flexibla media.

– Våra huvudprodukter är skyltar, displayer i olika format och konstruktioner, reklam på bussar samt säsongs-
skyltar som jul- och påskmontage, säger Fredrik Ridström, försäljningschef på GigantPrint.
– Dessa material används både inom- och utomhus, t ex i köpcentrum, butiker och på evenemang.

Med HP Scitex FB7600 har GigantPrint ett nytt kraftfullt verktyg som levererar ökad mångsidighet och ett bredare utbud av produkter på ett stort antal olika media.

– Vi använder vanligtvis plast, ner till 0,5 mm, Forex på 3, 5 och 10 mm, 10 mm Smart-X, 3 och 10 mm kanalplast, kartong på 500, 800, 1100 och 1600 g/kvm samt plastfilmer, magnetmaterial, papper och metall, förklarar Fredrik Ridström.

– En av de viktigaste fördelarna med HP Scitex FB7600 är att vi kan komma närmare screentrycksmarknaden – och vi har de kunderna just nu. Skrivaren har två särskilda egenskaper som är ovanliga på denna typ av maskiner: lackeringsalternativet med matt eller blank yta och funktionen för variabeldata – något som är helt rätt för våra kunder, förklarar Fredrik Ridström.

HP Scitex FB7600 använder UV-härdande bläck och det unika X2 skrivarhuvudet, som erbjuder fördelar som minimalt underhåll, korrosionsbeständighet, exakt droppstorlek samt enkla byten av huvudena. De piezoelektriska skrivhuvuden levererar sex färger i hastigheter upp till 95 fullformats ark per timme.

Närmare marknaden

Ökad automatisering
Även om förvärvet av den nya HP-skrivaren var ett stort steg för GigantPrint, så var det bara en del av lösningen. Som en del i sin strategi att automatisera arbetsflödet så långt som möjligt installerade GigantPrint en helauto-
matisk iläggare från Hostert Pro GmbH. Med denna får man ett arbetsflöde från pall till pall som dramatiskt reducerar den manuella materialhanteringen och ökar genomströmningen.

– Denna kombination av en HP Scitex FB7600 med en helautomatisk Hostert iläggare är den första i sitt slag i världen, säger Fredrik Ridström.
– Iläggaren hanterar både styva och flexibla material och kommer att hantera media på upp till 25 mm tjocklek med en vikt på upp till 20 kg.

– Allt operatören behöver göra är att ladda media på iläggarens lyftbord och ställa in programmet, sedan sker resten automatiskt, förklarar Fredrik Ridström.

Den patentsökta Hostert iläggaren, som utvecklats specifikt för HP, kan användas med både HP Scitex FB7500 och FB7600. När de används tillsammans utgör pressen och laddaren en helt automatiserad lösning med förmågan att hantera både standardmedia och mindre vanliga och svåra media.

– Iläggningen sker smidigt med vakuummataren som skakar lättare media för att förhindra dubbelmatning, och vakuumbordet som med sina sex sektioner håller materialet stadigt under utskrift, förklarar Fredrik Ridström.
– Vi använder i allmänhet en mängd olika tunga och lätta media, även om lätta media är vanligast. Det lättaste mediet vi använder för närvarande är en 0,35 mm plast för hängande butiksskyltar.

– Det är ett bra material för denna tillämpning, dels för att det är lätt och dels för att om luftfuktigheten i butikerna är hög eller varierande kan kartongmaterial böja sig, så plast är alltså ett bra val.

Närmare marknaden

Den digitala fördelen
GigantPrint grundades år 2000 och samägs av dess partners och medgrundaren JMS Media System AB. JMS är en diversifierad mediegrupp, en av de största i Sverige, med 300 anställda, och GigantPrint med sina 62 anställda är dess storformatsfilial.

GigantPrint drivs från en 6000 kvm stor anläggning i Norrköping med kontor i Stockholm, Göteborg, Linköping, Malmö och Oslo. Maskinparken kommer främst från HP och totalt 14 av de större HP-skrivarna körs i treskiftdrift.

– Den press vi känner är den ständiga förkortningen av ledtiderna, säger Fredrik Ridström.
– Det är där vår HP Scitex FB7600 med den helautomatiska Hostert iläggaren ger oss en betydande fördel.

Fredrik Ridström ser också snabba leveranser av digitala utskrifter som en konkurrensfördel mot den allt vanligare digitala bildskärmsreklamen.

– Bildskärmar konkurrerar med konventionella skyltar och displayer, med stora ytor på väggarna och utan behov av media, men jag tror inte att folk kommer att acceptera butiker som är överfulla med bildskärmar, förklarar han.
– Tryckta skyltar är lättare att acceptera och är inte lika inkräktande eller påträngande som meddelanden på bildskärmar, särskilt eftersom skyltar inte kan prata eller skrika.

Användningen av skyltar med meddelanden som ändras ofta, vilket möjliggörs av on-demand digitaltryck, erbjuder varumärken, återförsäljare och kommersiella företag en kostnadseffektiv metod att presentera sina budskap.

 Närmare marknaden

Adderade värden
GigantPrints nya HP Scitex FB7600 ersatte tre äldre plantrycksskrivare och nu har produktiviteten ökat 4-6 gånger jämfört med tidigare nivåer.

– De snabba och enkla bytena av jobb har effektiviserat vår produktion av korta upplagor. En annan fördel är att samtidigt som skrivaren skriver ut ett jobb bearbetas redan nästa i utskriftskön, berättar Fredrik Ridström.
– Det finns även andra fördelar med att skriva ut digitalt, som förmågan att producera olika varianter av ett jobb för specifika platser samt förmågan att skapa spotlackeringseffekter i samma pass som huvudutskriften. Detta är en unik HP-funktion som sparar tid och tillför värde.

Med en total kapacitet på 25 000 kvm per dag är utrustningarnas tillförlitlighet en viktig faktor.

– Redan från början har vi haft en mycket nära och god relation med Schneidler, HP-återförsäljaren i Sverige, förklarar Fredrik Ridström.
– Tack vare dem känner vi oss säkra, och deras serviceavtal fungerar verkligen. HP är dessutom ett stort företag med stora resurser som säkerställer att saker händer fort.

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman