Han satsade på ett kort

Publicerad
2012-06-01
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Det står Affärsutvecklare som titel på hans visitkort från D&J Frantextil AB, som ingår i New Wave Group. Han pratar med en västgötsk, lite godmodig och trygg dialekt och så har han varit krögare i olika omgångar och geografiskt från Bohuslän i söder till Grövelsjön i nordligaste Dalarnas fjällvärld.
Annars har han sysslat med försäljning under större delen av sitt liv, även om festlivet har en särskild plats i hans hjärta.

Tomas Ahlqvist

När vi träffar Tomas Ahlqvist, gör vi det för att vi vill veta mer om gåvokortet Joyful Giftcard och kanske lite mer om företeelsen som sådan. För att klara det backar Tomas Ahlqvist bandet nästan tio år, till 2003. Fram till dess hade han i ett par år arbetat med julaktiviteter och julgåvor på företagsnivå, alltså B2B.

Började med ostlådor
År 2003 började han på Falbygdens Ost och arbetade enbart med deras aktiviteter och erbjudanden inför jul- och nyårshelgerna. Det handlade om att knyta kontakter och paketera erbjudanden på ett sätt som attraherade företagen och som ur kvalitets- och logistiksynpunkt också var effektiva.

Med tiden kom Falbygdens Ost att skicka ut mer än 75 000 presentlådor med de allra läckraste ostarna inför jul. Eftersom det var lite av ett säsongsarbete, där de första kvartalen var betydligt lugnare än de två sista, så gav det Tomas lite andrum att fundera på alternativa lösningar och koncept.

Torsten nappade
Det Tomas Ahlqvist gick och funderade på var en slags kundkortslösning och i början av 2007 tog han kontakt med Torsten Jansson; grundare, huvudägare och VD för New Wave Group-koncernen.

– Jag presenterade för Torsten vad ett kundkort eller rättare sagt ett gåvokort skulle kunna innebära rent kommersiellt när det gäller att via återförsäljarna nå ut till slutkund med ett lockande erbjudande. Ett erbjudande som skulle kunna omfatta mer eller mindre alla koncernens varumärken, berättar Tomas Ahlqvist.
– Torsten lyssnade och sa; ”vi kör – du är anställd”.

Det var början till gåvokortlösningen, som idag omsätter ca 15 miljoner kronor fördelat på mer än 70 000 gåvokort. Joyful Giftcard är det mest sålda kortet inom koncernen, som också erbjuder fler kortalternativ.

Joyful Giftcard

Enkelt och uppskattat
Så här beskriver man gåvokortet Joyful Giftcard på hemsidan;

– Gåvokortet Joyful Giftcard är den enkla lösningen för den perfekta gåvan där mottagaren själv får välja. Med detta gåvokort kan du göra alla anställda och kunder nöjda med hjälp av en och samma gåva.
– Så här enkelt är det; Joyful Giftcard-korten levereras tillsammans med presentkuvert inom två arbetsdagar från att vi fått din beställning. Du ger bort gåvan till utvalda mottagare. Därefter är din del av arbetet klart.
– På kortet finner mottagaren information och inloggningsuppgifter med personlig kod till www.joyfulgiftcard.com och väljer själv ut den gåva som de tycker passar bäst, ur det stora utbudet av speciellt utvalda produkter till hemmet eller för egen njutning och fyller därefter i adressuppgifter dit gåvan skall skickas. Därefter skickas gåvan till mottagaren. Enkelt och uppskattat.

Vägen dit var dock inte helt enkel. Det gällde att bygga ett system så att man erbjuder rätt produkter på rätt sätt. I början hade man ett externt centrallager, men det fungerade mindre bra.

– En anställd på ett transportföretag kan aldrig få samma känsla för en promotionprodukt som promotionföretagens egna medarbetare, förklarar Tomas Ahlqvist.
– Idag sköter varje varumärke och varje lager sina egna utleveranser.

Gåvor till Stadsmissionen
Det har varit mycket arbete med att bygga upp Joyful Giftcard-lösningen, men det har, enligt Tomas Ahlqvist, också resulterat i att man idag har den säkraste, effektivaste och mest flexibla lösningen på marknaden. Dagens Joyful Giftcard erbjuder inte bara egna varumärken utan också ett lockande utbud av tidningsprenumerationer, böcker och exklusiv mat i form av ost, kött samt andra specialprodukter.

– Vi har också ett angeläget samarbete med Stadsmissionen, berättar Tomas Ahlqvist och fortsätter;
– Mottagaren av Joyful Giftcard kan välja att skänka gåvan till Stadsmissionen istället för att ta den själv och för varje sådan gåva lägger vi till en extra produkt. Ger mottagaren två filtar till Stadsmissionen, lägger vi till ytterligare en välbehövlig produkt.

Det samarbetet har betytt att Stadsmissionen hittills fått gåvor för mer än 1,2 miljoner kronor. Att man inte skänker pengarna direkt, har med skattetekniska problem att göra, då kan givare och/eller mottagaren bli skatteskyldig, men att ge bort en gåva man fått är skattefritt.

Inte allt på ett kort
Så här långt kan man konstatera, att gåvokortet är en smart lösning, för det finns ingen present som passar alla.

– De senaste tre åren har den mest önskade presenten varit en badrumsvåg, men vilken VD i ett företag skulle komma på tanken att skänka sina medarbetare en badrumsvåg?

Joyful Giftcard förekommer nu i sex länder och bygger i samtliga fall på samma lösning och konstruktion. Det finns fler, alternativa gåvokort inom New Wave-koncernen. Sagaform har sitt Saga Gifts och OKB (Orrefors, Kosta Boda) har sitt Glasklart. Utvecklingen pekar på ett allt mer ökande intresse för just gåvokort.

Dessutom finns Card for Life där en del av kortets värde går till organisationen Star for Life, som New Wave och Profile Professionals samarbetar med. Det är en biståndsorganisation som framför allt tar sikte på afrikanska skolor och med ett specialprogram stöder unga flickor till ökad självkänsla, ökade studiemöjligheter och minskad spridning av AIDS.

– Vi vet av undersökningar att Star for Life betytt skillnad. Flickorna har blivit tryggare och mer självständiga på skolor som Star for Life engagerat sig i. Den sexuella debuten sker nu senare och AIDS-spridningen har bromsats upp.

Både och
En del välgörenhetsorganisationer har de senaste åren inför jul- och nyårshelgerna gått ut i stora, påkostade annonskampanjer i riksmedia, där kända företagsledare förmedlat budskapet, att istället för en liten gåva till kunder och anställda, så skänker man en större summa till välgörenhet.

– Det här är tråkigt, för det handlar inte om antingen-eller utan om både-och, påpekar Tomas Ahlqvist.
– Man får aldrig glömma bort gåvans värde för mottagaren; oavsett om det är en medarbetare eller en kund, en affärskontakt eller en leverantör.
– Vi ser att de summor som skänks till välgörenhetsorganisationer ofta är mindre än vad en present till medarbetare, kunder och kontakter skulle innebära. Då verkar det som att indragningen av gåvorna har mer med besparingar att göra än behjärtansvärda prioriteringar, menar Tomas Ahlqvist.
– Den som stått upp och kämpat med sitt företag i medvind och motvind är värd den lilla gest som en gåva för ett par hundralappar innebär. Den företagsledare som inte inser det har otur när han/hon tänker.

Annars tror Tomas Ahlqvist att gåvokortsmarknaden kommer att fortsätta att expandera och det gäller inte minst Joyful Giftcard, men de små aktörer som finns, kommer att försvinna. För att ett gåvokort ska fungera krävs en lösning och plattform, som gör att inget kan gå fel. Allt måste fungera precis som både givare och mottagaren vill och för det krävs professionella resurser.

Men D&J då
Som vi inledde med har Tomas Ahlqvist ett visitkort från D&J Frantextil och det är också de som samordnar koncernens gåvokortsarbete. Med Tomas Jansson som VD för D&J Frantextil AB, och för övrigt även VD för New Wave Mode AB och koncernens Nordeuropachef Profil, är Tomas Ahlqvist också engagerad i det dagliga arbetet på D&J Frantextil.

– Det går fortsatt bra för oss och vi har säkerställt en vändning från mörka siffror till betydligt ljusare, berättar Tomas Ahlqvist.
– Vi gjorde ett bra plusresultat förra året baserat på en omsättning på drygt 66 miljoner kronor.
– Vi har varit lite spretiga tidigare; haft en fin katalog med utbud av ett stort antal produkter. Det har nästan varit svårt att se skogen för alla träden. Nu koncentrerar vi oss, lämnar hagelbössan hemma och tar fram salongsgeväret med kikarsikte.

Den nya satsningen och kikarkrysset tar sikte på frotté; all frotté, men framför allt specialfrotté. Hittills har D&J varit bäst på basfrotté, men det har varit tuffare på specialfrotté. Nu ska det bli annorlunda.

– Drygt 4% av all profilförsäljning handlar om frotté. Den återförsäljare som inte når den volymen skänker det till någon annan, som då oftast är inom detaljhandeln, förklarar Tomas Ahlqvist.
– Därför har D&J Frantextil tagit beslutet, att tillsammans med våra åf, bli bäst på frotté; alla kategorier.

Spännande PP
Genom åren har D&J Frantextil alltid deltagit på Promotion Expo på Elmia i Jönköping när också den övriga NWG-koncernen ställt ut där. De tre senaste åren har man också ställt ut på både vår- och höstmässan Formex på Stockholmsmässan, eftersom man vänder sig till både detaljhandeln och profilbranschen.

– Det är mycket på gång och inte minst inom Profile Professionals. Det kommer att hända spännande saker med många nyheter för hela branschen, säger en hemlighetsfull Tomas Ahlqvist med glimten i ögat.

Titeln; Affärsutvecklare är som klippt och skuren för Tomas Ahlqvist. Det här är mannen som satsade på ett kort, men ändå inte allt på ett kort.

Text/foto; Lars Knapasjö