Concept33 har bara vinnare

Publicerad
2012-06-05
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

Borås är förmodligen den stad, som mest av alla förknippas med svensk textil- och konfektionsindustri. Bland alla framgångsrika teko-företag i början av förra seklet fanns Bröderna Liljeros Syfabrik, som bl a hade en egen fastighet på Hållingsgatan i Borås.
Det är här vi hittar ett textiltryckeri med ett vinnande koncept; möt Noll33 Screen AB och deras Concept33.

Fast först en liten pittoresk detalj. När man kommer in i entrén på Hållingsgatan 15, möts man av konstfullt etsade glasfönster i trapphuset. Motiven med de svepande linjerna skildrar hela konfektionsprocessen, från ax till limpa. Här finns bilder från bomullsplockning och vägning till spinneri och vävning, för att avslutas med tillskärning, söm-
nad och modellvisning. Det är ett stycke konsthistoria, som onekligen fascinerar och det känns nästan som om cirkeln blir sluten, när man läser dörrskylten; Noll33 Screen AB.

Noll33

Mer än bara tryck
Vi träffar Mats Crona, som är platschef och ansvarig för företagets verksamhet. Noll33 är ett systerbolag till Oremic Reklamtryck AB i Norsborg, utanför Stockholm. Just det Oremic Reklamtryck AB, som blev utsett till Promotion-
biets Årets Förädlare 2012 i samband med Promotion Expo i Jönköping i början av året.

– Vår affärsidé bygger på att vi kan leverera lite mer än bara själva tryckuppdraget, säger Mats Crona.
– Vi har kontrakterat ett antal professionella textilleverantörer ute i Europa med kända varumärken, som gör det möjligt för oss att hålla extremt låga priser på kvalitetsprodukter tack vare våra enastående inköpspriser.

Från början var det meningen att man lite förenklat skulle presentera sina 10 mest sålda produkter. Sedan har Concept33 utvecklats allt mer, främst beroende på det stora positiva mottagandet bland kunderna. Nu har både antalet produkter och antalet starka varumärken utökats.

– Med Concept33 får våra kunder i återförsäljarledet, och vi arbetar enbart mot återförsäljare, lättare att arbeta med en enkel prissättning mot sina kunder och slipper överraskningar som sänker deras marginaler.

Noll33

Ingen kampanj …
Noll33 Screen Ab startade i oktober 2007 och har haft en stark tillväxt hela tiden. Idag är man 8 medarbetare och omsatte i fjol 4 miljoner kronor. Prognosen för 2012 ser väldigt bra ut och enbart i januari, som traditionellt i branschen är en tung månad, ökade omsättningen med 115% och antalet aktiva kunder med 100%.

– Allt fler upptäcker fördelarna med Concept33, förklarar Mats Crona.
– De inser att de både spar tid genom en effektiv orderhantering, pengar genom låga priser på kvalitetsprodukter och likviditet genom att de betalar först när allt är levererat och klart.

Den första katalogen var en vikt A3, men idag är katalogen på inte mindre än 28 sidor och den distribueras brett till befintliga och presumtiva kunder. Den innehåller nästan allt i textilväg som T-shirts, sweatshirts, piké, jackor, regn-
poncho, väskor, tygkassar, förkläden, paraplyer, byxor och handdukar.

… bara bra priser
Här hittar vi varumärken som Kariban, B&C, Gildan, Bella, Promodoro, A.L.O, Petrol, Kimood, Stormtech, Cobalt och Pen Duick. Vi hittar också ett socialt engagemang i och med att företaget skänker en krona för varje såld produkt ur Concept33. Pengarna skänks i återförsäljarens namn, för att visa att det är kunden som står i centrum. Dessutom får Concpet33-kunderna själva välja mellan en rad välgörenhetsorganisationer; från Barncancerfonden och Röda Korset till Världsnaturfonden WWF och Läkare utan gränser.
Det stämmer väl med devisen för Concept33; Ingen kampanj – bara bra priser.

Noll33

Dialogen är viktig
Maskinparken är väl anpassad för att möta kundernas behov och förväntningar. Här finns tre automatsnurror, fyra manuella tryckstationer och fem transferpressar, vilket sammantaget ger en produktionskapacitet på långt över
15 000 tryck per dag.

Dagligen producerar man transfer i både små och stora serier och med en flexibilitet, som man menar, att få i branschen kan leva upp till. Det handlar då om transfertryck som klarar både upprepade industritvättar likväl som idrottens krav på elasticitet och slitage.

– Dialogen med kunden kring ordern är viktig; oaktat storleken. Varje order ska hanteras professionellt och med högsta service, menar Mats Crona.
– Från korrektur till leverans och fakturering. Här ligger vi i framkant när det gäller att optimera vår service och vi flyttar hela tiden fram våra positioner.

Många branschkollegor betraktar Noll33 Screen som en prispressare och kan man tjäna pengar både på trycket och på produkten, så kan man också prestera bättre priser. Med Concept33 får företaget täckningsbidrag på både trycket och T-shirten. Skulle det dessutom vara så att det handlar om en sweatshirt eller en jacka, så blir täck-
ningsbidraget på produkten kanske betydligt mycket större än täckningsbidraget på trycket.

 Mats Crona  - Markus Andrén

Stabil tillväxt
Precis som för många andra företag i branschen kan det vara svårt att ta betalt för all service och det där lilla extra. Det handlar ju också om att attrahera nya kunder och behålla befintliga, men långsiktigt arbetas det för att bra och anpassad service också ska generera en avkastning.

– Vi kommer enbart att hålla oss till textiltryck och vi vill skynda långsamt. Det får ta sin tid, för vi vill ha en stabil tillväxt, säger Mats Crona.
– Det är inte alltid lätt att veta hur hårt man ska gasa och balansen mellan nya satsningar och produktionsbe-
läggning kan vara svår att uppnå.

Idag utgörs 60% av produktionen hos Noll33 Screen av legotryck och 40% ligger på Concept33. Under 2012 kommer proportionen att bli de omvända; 40% legotillverkning och 60% egen produktion.

Under sina snart fem år har Noll33 Screen deltagit på ungefär lika många PRomotion Expo-mässor på Elmia i Jönköping.

– Men all marknadsföring och exponering kostar både tid och pengar och även här är det viktigt att tänka efter före, att väga kostnader mot fördelar, säger Mats Crona.
– Samtidigt är jag stolt över att vi nyss rankades med AA i kreditvärdering. Det är ett utmärkt betyg för ett ungt företag, tycker jag.

Noll33

Riktnumret
För den som undrar, kan vi berätta att Noll33 självfallet står för riktnumret till Borås-området; 033 och företagets färger; svart och gult, som går igen i katalogerna och på hemsidan stämmer skrämmande bra överens med IF Elfsborgs färger.

Fotboll är för övrigt något som sysselsätter Mats Crona en hel del vid sidan av företaget och det beror på att han med sina 43 år har sju barn, varav fyra flickor och tre pojkar, som alla är enormt intresserade av fotboll; något som de definitivt inte ärvt från föräldrarna enligt egen utsago.

Med ett vinnande Concept33, möjligheterna till ett eget 7-mannalag i fotboll och en affärsidé som vinner terräng och genererar kunder, så närmar man sig samma storhetsdagar som Bröderna Liljeros och deras syfabrik. Adressen är i alla fall densamma.

Text/foto; Lars Knapasjö