Kaltes Grafiska satsar på nytt digitaltryck

Publicerad
2012-04-16
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

Kaltes Grafiska i Sundsvall fyller 50 år i år och inleder jubileet med att investera i en Xerox Color Press 1000 från Fujifilm. Med den nya maskinen menar man, att man kommer att få en säkrare produktion. Dessutom har den en lackfunktion som kan få kundernas trycksaker att sticka ut lite extra. Ett par röda läppar kan bli knallröda eller till och med få glans. Denna funktion passar utmärkt för detaljer i vykort, broschyrer och årsredovisningar och trycksaker som ska leva längre, säger Helena Kalte, VD.

Kaltes Grafisaka

Allt började när Helenas pappa Lars Kalte startade bokbinderi och kopieringsbyrå i Sollefteå 1962. År 1968 flyttade företaget till Sundsvall, i samband med att man fick ett stort kopieringsuppdrag för ritningarna vid bygget av Sundvalls sjukhus. Verksamheten har därefter utvecklats till ett komplett tryckeri, med både offset och digitaltryck.

– Vi trycker allt på papper. Vi är kända för att vara starka på digitalt specialtryck i små upplagor, men vi kan offset också, berättar Helena Kalte.

Kaltes Grafiska har alltid varit nyfikna på ny teknik. Helena Kalte berättar, att de var först i Sundsvall med en digital färgmaskin redan i slutet av 80-talet.

– Jag minns att vi ställde den på ett podium, och testade att kopiera pengar på den – och banken tog faktiskt emot sedlarna, skrattar Helena, men poängterar att det bara var på skoj.

Trygg partner
Sedan ett par år använder man Fujifilms arbetsflöde XMF, som nu ska kopplas ihop med den nya digitalpressen. Helena Kalte ser fram emot hur enkelt det kommer bli att ta ut ett förhandsexemplar av en trycksak i digitalpressen, för att nästa dag trycka den i 50 000 ex i offset.

– Fujifilm har varit och är en trygg samarbetspartner. De finns när vi behöver support, kommer med idéer när vi själva blir hemmablinda, och hjälper oss att koppla ihop gamla system med nya, säger Helena Kalte.

För fjorton år sedan gick pappa, Lars Kalte bort och Helena tog över rodret. Kaltes Grafiska gick ihop med ett annat tryckeri och var som mest 20 personer. Kostymen har anpassats till 13 personer som man är idag.
Sedan ett par år tillbaka är man miljöcertifierade av Sundsvalls kommun, och miljötänkandet finns med i alla beslut.

– Allt vi gör ska vara både ett bra val, både miljömässigt och arbetsmiljömässigt. Vi har källsorterat i många år, men nu har vi ett mer grundläggande tänk i hela verksamheten, och inte minst när vi investerar.

Ny maskin, ny teknik
Kaltes Grafiska är medlemmar i Intercopy-kedjan, som består av tryckerier över hela landet.

– Branschen har varit lite tilltufsad de senaste åren, så det är tryggt och bra att ha andra tryckerier som bollplank. Trycksaker kommer alltid att finnas kvar, vi ser ju att tidningar och böcker tappar, men inte reklamtrycket.
– Det kommer säkert vara en ganska investeringsjobbig period framöver, och man får tänka igenom sina investeringar mer än förut. Ibland hinner man knappt få in en ny maskin förrän det kommer ny teknik.

Helena Kalte säger, att den stora moroten är att vara lite alert och utvecklas hela tiden. För några år sedan började de hyra ut sig som en inhouse-avdelning med ansvar för dokumenthanteringen på ett företag i Sundsvall.

– Det har vi lärt oss jättemycket på, även om vi inte hade någon aning om vad vi gav oss in på, skrattar Helena Kalte och fortsätter;
– Stötestenen är att vara öppensinnade och flexibla. Detta är absolut något vi kan tänka oss att göra för fler företag. Vi breddar oss hela tiden.

Åker utför
Helena Kalte föddes i Sollefteå. Flyttlasset till Sundsvall gick när hon bara var några månader gammal. När hon var yngre var det mest alpint som gällde, i första hand slalom och störtlopp. Hon har inte lagt skidorna på hyllan, det blir åtminstone en vecka varje år, och några helgturer till Hassela eller Vemdalen.

– Och så finns det ju fina backar här i staden. Det är mycket jobb att vara egen företagare, inte åtta timmars arbetsdag direkt. Men det är också en stor frihet.

Företaget 50-årsjubileum kommer att firas med bl a en ny grafisk profil, och den årliga höstfesten i oktober blir något extra, lovar Helena Kalte. Hon hoppas att Kaltes Grafiska finns kvar om ytterligare 50 år, men hon tror inte att det är hennes barn som nu är 14 och 17 år som tar över.

– Det var så naturligt för mig att börja jobba i familjeföretaget när jag pluggat klart, men idag är finns det ju så mycket annat som lockar.