Satsar på webbhandel

Publicerad
2012-03-22
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Produktmedia

Affärsidén för Sandryds är att erbjuda ett brett sortiment profilkläder – från pikétröjor, t-shirtar och andra basplagg till jackor och funktionskläder. Försäljningen sker via profil- och presentreklamföretag, sportkedjor och yrkesbutiker, som nu får ett effektivt webbaserat verktyg för att ha full kontroll på sina order, beställningar, lagersaldon mm.
 Jonas Cedås

Rivstart för ny VD
Sedan årsskiftet har Sandryds fått en ny VD i Jonas Cedås. Nu gör han något av en rivstart genom att lansera ett flertal nyheter; bl a den ny appen som gör att kunden via sin mobil kan få en bättre överblick. Dessutom ska utvecklingen av exporten i Norge och Finland prioriteras liksom breddningen av sortimentet och lanseringen av den nya hemsidan.

Jonas Cedås kommer närmast från Cresto AB i Halmstad, som sysslar med sömnadsproduktion av bl a fallskyddsutrustning och selar. Bolaget startade för tolv år sedan och omsätter ca 100 miljoner kronor med 35 anställda.

Enklare för åf
Tillsammans med Sandryds ägare vill Jonas Cedås nu ta nästa kliv i företagets utveckling. I en intervju för teko.se säger han;

– Under de tre senaste åren har Sandryds dubblat omsättningen. Nu är målsättningen att vi ska prestera en bra bit över 100 miljoner i år.
– Sandryds ligger långt framme när det gäller webbhandel. 40% av alla order kommer via webben idag. Hittills har det varit mycket enkelt att göra affärer med oss, nu blir det ännu enklare för våra återförsäljare.

Tid för export
Sandryds är idag stora i Sverige inom T-shirt och pikétröjor. Omkring 70% av tillverkningen sker i Bangladesh och resten i Kina. Sedan några år tillbaka är man medlem i BSCI (Business Social Compliance Initive). Det är en internationell organisation med uppgift att förbättra arbetsförhållanden globalt.
Det innebär att de anställdas rättigheter ska skyddas genom att bl a tillåta facklig anslutning, förhindra barnarbete och betala lagstadgade minimilöner.

Fram till årsskiftet har exporten varit marginell. Företaget har mest importerat.

– Vi inser att tillväxten för oss finns utanför Sveriges gränser och då främst i Norge och Finland. Idag har vi en säljare anställd i Finland och har startat ett bolag i Norge.
– Vi har logistiken för att klara en satsning utanför Sveriges gränser. Dessutom har vi anställt en finsktalande innesäljare vid kontoret i Kungsbacka. Vår kalkyl är att exporten ska öka omsättningen med 10% i år, säger den nya, entusiastiska VDn Jonas Cedås till teko.se.

– Vår höga servicegrad är vår största styrka. Vi kan leverera inom 24 timmar. Dessutom påverkas vi marginellt av metrologiska förhållanden. Vi säljer en del vinterjackor, men vårt övriga sortiment är rätt okänsligt för både väder och konjunkturer, avslutar Jonas Cedås.