Promotion Expo i all ära …

Publicerad
2012-03-15
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Produktmedia

Är det något inom promotion, profil och presentreklam som blivit institutionellt och i allra högsta grad traditionellt, så är det Promotion Expo. I januari gick mässan av stapeln för 21:a gången och därför är det kanske inte så konstigt att alla fanns där. Även om nyheterna inte står på kö, om man säger så.

– Flera trogna utställare kom återigen och menade, att det var den bästa mässan någonsin, berättar Tore Lindfors, initiativtagare till Promotion Expo.
– 2 393 personer gjorde 3 150 besök, vilket var en tangering av förra årets siffror. Dessutom hade vi i år ca 200 utställare.

Promotion Expo

Nya, heta säljare
Fler än 250 återförsäljare var där för första gången. Man kan se ett generationsskifte och att det roterar mycket folk ut och in i branschen hela tiden.

– Eftersom många återförsäljare arbetar självständigt både som inköpare och säljare blir dessa nya, heta för utställarna, menar Tore Lindfors.

Det gäller att fånga upp dem som är nya, samtidigt som man givetvis vårdar sina gamla kontakter. Flera utställare hade fullbokat hela mässtiden och hade ibland svårt att ta tag i nya prospekts.

Folkligt, festligt, fullsatt
Sandryds presenterade både en ny monter och en ny VD; Jonas Cedås. ACP System kom med nyheten att man köpt upp Hammervalds och Bregmos bjöd på godiskalas.

ACG-Gruppen samlades under ett beduinliknande tält och Evert Grahn från Keback och Keller Reflex kunde visa upp en reflex på burk; spraya och du syns.
Lars Nilsson på Spacio och Olle Niemer från Eklanda Screen hade en hel del att diskutera.
Likaså hade ballongexperten Dennis Anderberg på Candab nyheter som han ville visa upp.

Här fanns också PWA, SAPP, SBPR, Fronta, Gosh och New Wave/Professional Profiles, som hade samlat sig i en gigantisk monter med en bar och liten bistro som Bengt Sjöström och Edin Dzemat förestod – gastronomiska världsstjärnor.

Schneidler och Signcom fanns på plats. Liksom Anders Andersson från Pluskontot. Och PF Concept, Svenska Plotter och Hot Screen … alla var där.

Mäss-veteran
Nordiska Etikettbolaget fanns på plats och deras VD, Lasse Svensson, berättade att man på kort tid avverkat inte mindre än 9 mässor runt om i Europa; jobbigt, men väldigt stimulerande var hans kommentar.

– I år vet jag inte om det var något speciellt som stack ut, känns som om vi kanske ska fundera på om vi orkar med att köra två mässor per år, säger Lasse Svensson fundersamt.

– Vi hade två nyheter att komma med här på Expo; dels vår flytt till och etablering av Speed Textile Logistics Center, dels vår nya 3D gummitransfer.
– Det vi nu introducerar är ett gummimärke med transferbaksida, vilket gör att du har större möjlighet att få märken i vilken form du önskar. Perfekt produkt om du vill ha olika nivåer i logotypen, berättar Lasse Svensson på Etikettbolaget.
– Textstorlek ner till ca 1 mm och du kan välja upp till 5 färger. Du kan också få märket från 1 cm upp till 25 cm i storlek.

För Nordiska Etikettbolaget, likväl som för alla andra, söker kunderna ständigt nya produkter och tjänster. Köpsuget kommer först när de har någon ny affär på gång.

– Vi har precis kommit hem från Expo 4.0 i Stüttgardt, en mässa som går vart annat år och med 16 000 internationella kunder i textilpromotion. Och här kan man snacka om köpsug.
– Vi träffade några hundra befintliga kunder och många potentiella.

Promotion Expo

Mycket nytt på plastfronten
Ett företag, som verkligen var på bettet, var Plastprint. I år hade man en hel rad med produktnyheter att visa upp – bl a tre olika varianter på plastbestick, som är perfekta att skicka med tillsammans med inbjudningar för att våga vara lite annorlunda. De heter Clack, Bamboo och The Card.
Alla tillverkade i livsmedelsgodkända material och i färgerna vitt, transparent och smoke.

Grillskrapan Shield och apelsinskalaren Slice stod också på nyhetslistan. Liksom Paus, som är Plastprints senaste tillskott i muggsortimentet. En mugg gjord av plast som tål tuffa tag och har en mycket generös tryckyta.
Ny för i år var också Plastprints ultratunna musmatta, som bara väger 16 gram och därför passar utmärkt som gåva eller reklambärare i utskick.

Uppåt igen
En nygammal bekantskap var Hubbes Verkstad – tidigare Sinterteknik. För ett par år sedan då luften gick ur den svenska bilindustrin förlorade företaget en stor del av sin marknad.
Nu har man anpassat sig till nya förhållanden och riktar stenhårt in sig på profil- och promotionsektorn med nya namnet Hubbes Verkstad.

– På Hubbes Verkstad tillverkar vi ekologiska, slitstarka nyckelringar för reklambruk eller som souvenir. Det är produkter, som är både designade och tillverkade av oss här i Huskvarna av återvunnet svenskt stål, säger Jonas Hubbe.
– Alla produkter kan dessutom återvinnas igen och källsorteras då som järn.

Och så var ytterligare en Promotion Expo avklarad och avslutad. Nu ser vi fram emot nästa och undrar vad den må bära med sig i sitt sköte?