Krönika: Vart är vi på väg?

Publicerad
2012-03-15
Skribent
Josefin Nässlander

Kristian Luuk ställer frågan på fredagskvällen i programmet På spåret. En fråga som i allra högsta grad är relevant även i vår värld.

Vi matas dagligen med nyheter och besked i spåret av den finansiella krisen. Dessutom lever vi i en vardag med allt högre tempo och krav från omvärlden. Tid för eftertanke och utvärdering ges allt mindre utrymme trots att vi behöver det mer än någonsin.

När jag pustar ut efter arbetsveckan, slår mig ner i soffan på fredagskvällen, och Luuk ställer frågan, så väcks tanken igen. Vart är vi på väg?

Frågan har följt mig i mitt uppdrag som sammankallande för framtidsgruppen i PWA. Det har varit en intressant resa från maj fram till idag. Intressant eftersom jag har fått möjlighet att delta i diskussionen tillsammans med alla engagerade kollegor, branschansvariga och återförsäljare. Behoven och visionerna varierar kraftigt beroende på vilka förutsättningar man har. Men det finns en gensam nämnare. Behovet av att öka marknadsandelen av den totala marknadsföringskakan.

Den minst sagt breda branschen, produktmarknadsföring, spänner över ett otroligt stort område. Om slut-
kunderna ska investera mer pengar i den här formen av marknadsföring, så måste vi kunna erbjuda lösningar som är mer intressanta än andra områden.

Dessutom så måste produkterna, som utgör själva grunden, inte skapa problem för kunderna. En tillväxt som bygger på att vi ska ta andelar från andra marknadsföringsområden kräver att köparen av dessa lösningar har kunskap och förtroende för vårt media. Den stora utmaningen ligger alltså i hur vi kan få ut budskapet och vad vi bör arbeta med för att bygga förtroende.

Vi i Sverige är på inga sätt ensamma i den visionen. Nyligen, i samband med PSI-mässan, så släppte EPPA sin Gula Bandet-kampanj; Yellow Ribbon.

Syftet är att öka kunskapen hos slutkunderna samt att ge återförsäljarna ett verktyg för att övertyga slutkunderna om det lyckade i att arbeta med produktmarknadsföring. Gå gärna in på hemsidan www.nothingbringsyoucloser.com för att ta del av marknadsundersökningar och exempel på lösningar.

Samtidigt som EPPA vill öka kunskapen hos slutkunderna så jobbar man även med att säkerställa att branschen blir mer medveten om produktsäkerhetslagar och lagstadgade krav. Det finns även en tanke att ta fram en kvalitetsmärkning för branschen. Programmet är tänkt att omfatta produktsäkerhet, miljöfrågor och socialt ansvar – dvs en slags certifierad uppförandekod för branschen där externa revisorer går in och kontrollerar att programmet efterlevs. Samtliga aktörer inom branschen ska kunna delta, även mindre importörer och återförsäljare. Programmet ska säkerställa möjligheterna för en tillväxt av vår totala marknad. Det ska vara tryggt att arbeta med den här marknadsföringsformen.

Produktsäkerhetsfrågor är något som aktualiseras allt mer. Både i media och inom EU. Men det är inte alla som känner till att den som köper in en vara från utlandet, också tar över producentansvaret. Oavsett om varan är köpt inom eller utanför EU.

Att känna till alla lagar, regler och normer som gäller enskilda produkter är en smärre vetenskap. Vi har idag
bl a RoHS, WEEE, REACH, EMC, EN 471, EN 71, CE-certifikat samt ämnen/produkter som kommer i kontakt med mat.

Det finns även vissa gränsvärden och material, som inte ska överskridas eller användas t ex phtalater (mjukgörare i plaster), kadmium, nickel, formaldehyd (metanal), PCP, NP, azofärgämne m fl. Livsmedel har ännu fler lagar och regler att rätta sig efter.

EU har tagit fram ett officiellt produktåtertagande-register som heter RAPEX. I det registret rapporteras samtliga produktåtertaganden som skett inom EU. Det kan vara allt från frivilliga återtaganden till det tullen eller andra myndigheter har belagt med säljförbud. I registret visas den ansvariga importören och anledningen till återtagandet.

Sök gärna på http://ec.europa.eu/consumers/dyna/rapex/rapex_archives_en.cfm för mer information.

Det initiativ som EPPA tagit tillsammans med de 9 största branschföretagen är helt klart positivt. SPBR är medlem i EPPA och fungerar som dess kontakt i Sverige. PWA är i sin tur medlemmar i SBPR. Inom PWA påbörjar vi nu arbetet med att utvärdera EPPAs initiativ och våra medlemmars möjligheter att delta i programmet.

Så Vart är vi på väg? Oavsett svaret så är framtiden en spännande plats.

 Mats Ekman

Mats Ekman
VD för Nordic Signum AB och
sammankallande för PWA’s framtidsgrupp.