Gör det du är bäst på

Publicerad
2012-03-09
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Ledare

Långt innan vi nåddes av budskapet att tidningskollegorna Grafiskt Forum och AGI skulle gå samman, hade vi tagit kontakt med AGI och frågat om de ville ha utrymme, för att informera om sina resor till Drupa våren 2012. Även om Screen&Marknaden inte ordnar några resor dit, borde ju i alla fall alla våra läsare få veta om möjlig-
heten att resa med AGI. Vid närmare eftertanke var det ju en självklar service, som vi nu kunnat erbjuda i ett antal nummer.

Grafiskt Forum/AGI kommer att bli en stark aktör för den grafiska branschen och kommer säkerligen att bjuda på ett högt kvalificerat, initierat och analytiskt redaktionellt material i alla dess former. Men de kommer inte att vara helt ensamma på den arenan. Screen&Marknaden kommer att finnas där, inte som en jämbördig konkurrent, utan mer som ett kompletterande mediaalternativ.

Det är därför vi inte kommer att finnas på plats på Fespa eller Drupa. Inte för att vi inte bryr oss om mark-
nadens två viktigaste mässarrangemang, utan för att vi med vår närvaro inte kommer att kunna ge en bättre rapportering än den som Grafiskt Forum/AGI kommer att leverera.
Givetvis kommer vi att bevaka både de här mässorna och alla andra tillställningar och event inom både den grafiska branschen och alla andra viktiga branscher, där vi ser oss som en central mediaaktör. Det gäller profil och promotion, presentreklam i dess vidaste bemärkelse, screen-, digital- och transfertryck, brodyr och gravyr, skyltar och storformat.

Vi vill vara med och ge en inblick i branscherna och gränsöverskridande kunna ge ett intryck från andra branscher och en föränderlig omvärld. Det tror vi nämligen att vi är bäst på. Det tror vi också att våra läsare och annonsörer tycker, för det bokas annonser som aldrig förr både i tidningen och på hemsidan. Antalet pressreleaser och mail med förslag på artiklar och notiser ökar konstant. Dessutom får vi många positiva kommentarer både via mail och telefon och inte minst när vi är ute på mässor och företagsbesök.
Därför kommer vi att fortsätta försöka skapa en redaktionell kompott som vi hoppas att våra läsare ska finna tillfredsställande.

Vi förstärker redaktionen med Josefin Gustafsson och hon har en del nyheter med sig i bagaget. Nu kommer vi att erbjuda gratis platsannonsering på hemsidan, vars besökarantal ökar stadigt. Mässkalendern kommer att döpas om till Evenemang & Mässor för att ge utrymme åt de företag som vill berätta när, var och hur de ska ha egna arrangemang; från Öppet hus och utbildningar/academy till roadshows och produktlanseringar.

Jo, tiderna förändras och Screen&Marknaden med den, men vi ska fortsätta att göra det vi är bäst på. För det gör väl alla andra också?