Utmaningar med crossmedia

Publicerad
2012-02-15
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

Nu har det kommit en undersökning från Infotrends, som visar att tryckerierna förstår crossmedia. Nästan 6 av 10 av de medverkande i undersökningen erbjuder i dagsläget någon form av crossmedia-tjänst och nära 9 av 10 erbjuder crossmedia eller planerar att starta inom de kommande två åren.

Nu är det inte tryckeriernas tjänsteutbud inom området, som är den enda framgångsfaktorn. Ett kritiskt moment för att utveckla marknaden är stödet från utrustnings- och programvaruleverantörerna. Leverantörerna har en stor roll att spela genom utbildning och marknadsföringsstöd.

De största utmaningarna för de grafiska tjänsteleverantörer, som erbjuder crossmedia som en tjänst idag, är hur de ska prissätta tjänsterna och utbilda kunderna. De som planerar att börja erbjuda crossmedia-tjänster, anser att utbildning av den egna personalen om hur man producerar kampanjer samt hur man sätter priser, är de viktigaste utmaningarna.

Infotrends ger följande råd åt leverantörerna i den grafiska branschen;

• Arbeta med dina kunder. De leverantörer som arbetar nära sina kunder och förstår deras tjänsteutbud är bättre rustade, för att driva affärerna framåt.

• Utbilda. Det finns ett stort behov av utbildning över hela branschen. Leverantörerna måste erbjuda utbildningsprogram och -verktyg på olika nivåer, både inom affärer och drift.

• Tänk på molnet. Både tryckerier och inhouse-tryckerier letar efter enkla ingångar till crossmedia. Molntjänster är ett sådant sätt. Företag, som erbjuder crossmedia-tjänster, visar sig öka volymerna på digitaltryck, enligt undersökningen