Tufft bli Bra Miljöval

Publicerad
2012-02-14
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

Svenska Naturskyddsföreningen har tilldelat Earth Positive utnämningen; Bra Miljöval. Hållbarhetsfrågor får allt större betydelse, när företagen väljer leverantör. Idag vill kunderna ha kontroll på hela leverantörskedjan och söker nya produkter som är producerade med hänsyn till etik, miljö och klimat. Medvetenheten hos kunderna ställer ökade krav på både återförsäljare och leverantörer.

– Bra Miljöval är världens tuffaste miljömärkning och vi är så klart glada över att kunna erbjuda våra kunder
T-shirts och toppar som är godkända av Svenska Naturskyddsföreningen, säger Andy Drake som representerar Earth Positive i Sverige

– Tillsammans med Naturskyddsföreningen, färgleverantörer och screentryckerier jobbar vi nu på en
Bra Miljövalsmärkning för screentryck. Vårt mål är att ge kunden en heltäckande miljöcertifiering som omfattar hela processen från bomullsplantan till den färdigtryckta tröjan.

– Intresset för projektet från färgleverantörer och tryckerier är stort, enligt Earth Positive och visar tydligt att marknaden är på väg mot mer miljövänliga alternativ både vad gäller tryckprocesser och färgsystem. Vi på Earth Positive vill gärna komma i kontakt med fler tryckerier och återförsäljare, som är intresserade av projektet, säger Andy Drake på Earth Positive.

Tufft att bli bra miljöval

Så här säger några av färgleverantörerna till Earth Positive:

– Vi upplever att PVC-fria färger efterfrågas alltmer. Stora aktörer om t ex Nike, H&M och Marks & Spencers kräver en PVC-fri färg att trycka på sina
plagg. Vi för en ständig dialog med våra kunder, för att testa och utveckla nya och mer miljövänliga färger och inom kort kommer vi att släppa en helt ny färg, som är både PVC- och ftalatfri.
(Christer Hansson, försäljningsansvarig på Schneidler Grafiska AB med varumärket Sericol)

– Vi tog tidigt ett beslut att leva upp till marknadens krav på miljövänliga färgsystem och har sedan flera år en PVC- och ftalatfri färg i vårt sortiment. Förutom att de ftalatfria färgerna sparar miljön är vår erfarenhet att de överlag ger ett bättre tryckresultat.
(Stefan Hammarström på Clubshop AB med varumärket Willflex, som innehåller färgsystemen Epic och Quantum)

– Intresset för miljövänliga färger växer hela tiden. Vi tror på utvecklingen mot PVC- och ftalatfria färger och arbetar konsekvent med att ta fram nya miljövänliga färgsystem.
(Lina Hansson, Product Manager på Spacio System med varumärket Rutland och färgserien M3)