ClaBris satsar och bygger nytt

Publicerad
2012-02-09
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Reportage

Det var inte lätt att hitta till ClaBris Reklam AB på Industrigatan 6 i Mjölby. Inte ens GPS:n blev till någon nytta, när man skrev in Svartåliden 1B, precis som det stod på hemsidan. Men så ser vi en ClaBris-bil och strax bakom en dörrskylt.

Om nu företagets skyltning var blygsam och tillbakadragen, så kan vi konstatera att det definitivt inte gäller företagets ägare och VD; Thord Claesson. Tvärtom om, här möter vi ett stort leende och får ett varmt välkomnande och det med en gemytlig östgötsk accent.

Tror på framtiden
Det råder ingen som helst tvekan om att Thord Claesson tror på framtiden för både företaget och branschen. Dessutom ser han en stor potential i att kunna utveckla rollen som lokal/regional leverantör av profil- och promotionartiklar.

– Vi är allround och vårt sätt att arbeta ska förenkla för kunden, förklarar Thord Claesson.
– Vi kan göra allt; från logotype och grafisk profil till profilmärkta kläder av alla de slag, pennor, brevpapper, visitkort, presentartiklar mm. Våra största produkter är skyltar, dekaler och bildekor. Vi står för rubbet.

IMG_8057

Fritidsledaren som blev företagare
Allt började när Thord Claesson gick på folkhögskola och skulle utbilda sig till fritidsledare. Inför slutexamen skulle det göras ett specialarbete och Thord och en vän till honom bestämde sig för temat fritidsledare som egenföretagare. Man vill belysa fritidsledarnas möjlighet att arbeta kommersiellt som företagare med ett utbud av olika personalvårdsrelaterade tjänster.

Arbetsnamnet på projektet var en sammanslagning av efternamnen Claesson och Brissle, som vännen hette; alltså ClaBris, vilket också blev namnet på det företag som Thord Claesson startade.

– I början på 90-talet var väl personalvård det sista som företagen då, i den lågkonjunktur som svepte fram, ville prioritera, berättar Thord Claesson.
– Jag började som fritidsledare på halvtid och vid sidan av sålde jag reklam åt en hockeyförening på provision.

I samband med att Thord Claesson köpte sin första dator, följde det med en dekalskrivare och så började det så sakteliga att rulla igång.

Till en början höll han till hemma i lägenheten, vilket inte var helt optimalt.

– Jag fick ju hålla snyggt och prydligt hemma, eftersom det hände att kunderna ville se provtryck och diskutera beställningen.
– Från början arbetade jag med företaget på förmiddagarna och var fritidsledare på eftermiddagar och kvällar, minns Thord Claesson.

Efter ett år kände han att han stod inför ett vägval; antingen satsa på företaget eller fortsätta som fritidsledare på heltid. Valet var självklart och två år senare kunde han anställa sin första medarbetare.

– Vi växte med våra kunder och lärde oss hela tiden nya saker. Det har varit en härlig resa, en resa som på långa vägar inte är slut än.

Den stora förändringen kom för ett par år sedan, då företaget fick möjlighet att tillverka en mängd olika dekaler åt BT.

Ett stycke lokal världshistoria
BT var från början ett svenskt företag, som tillverkar truckar. Det grundades 1946 av Ivan Lundqvist. Från början hette man Bygg- och Transportekonomi. År 1949 utvecklade man tillsammans med SJ den sk Europapallen, som idag är standard för transporter inom EU och övriga världen. Tre år senare, 1952, flyttades tillverkningen av lyftvagnar till Mjölby.

Idag är BT ett storföretag med ca 9 000 anställda globalt och tillverkning i Sverige, Italien och USA. Det var år 2000, som BT Industries förvärvades av Toyota Industries Corporation (TICO) och inordnades under deras enhet Toyota Material Handling Group, TMHG, som är världens största tillverkare av materialhanteringsutrustning. De varumärken som ingår i BT-koncernen är förutom BT; Cesab, Raymond och Lift-Rite.

Lite kuriosa är att år 2006 firade man två årsdagar; dels 60-årsjubilerade BT som företag, dels var det 50 år sedan den första Toyotatrucken tillverkades.

– Det här med BT-uppdraget är smått fantastiskt, berättar Thord Claesson i lyriska ordalag;
– Vi gör dekaler för en mängd olika ändamål och här har vi verkligen fått lära oss att växa med kunden. Det kan handlar om riktigt stora upplagor och då måste vi kunna optimera både produktionsflödet, materialanvändningen och kvalitetsfrågorna.

Samarbetet med BT ledde också till att ClaBris Reklam AB nu ISO-certifierade sig och sin verksamhet i höstas.

– Att ISO-certifiera sig kostar ju en hel del, men det är det värt, konstaterar Thord Claesson.

Pang i bygget
Under sina 21 år i branschen har företaget växt och även om man gjort ett antal ombyggnader av lokalerna på Industrigatan, så insåg Thord Claesson att det var tvunget att göras något åt saken. Faktum är att man hållit till på den nuvarande adressen i drygt 15 år.
Resultatet blev att företaget köpte en tomt på 7 000 kvm vid Vifolkavallsvägen strax utanför centrala Mjölby.

Namnet Vifolka kommer från Vifolka härad, som omfattade ett område som i huvudsak är beläget i nuvarande östra delen av Mjölby kommun. År 1363 skrevs namnet; Wifolchahæradh. Detta betyder ungefär; de människors härad som har ett vi. Och vi betyder en helig plats, en helgedom eller något liknande.
Även om det är historisk mark, så kommer här att byggas en modern anläggning, som är skräddarsydd för ClaBris.

– Fastigheten blir på 920 kvm med ett entresolplan på 350 kvm och det ska bli inflyttning i mars 2012, om byggarna håller vad de lovat, säger en förväntansfull Thord Claesson.
– Idag får vi flytta på grejer, för att kunna arbeta. Nu kommer vi att få ett bättre flöde på hela verksamheten och inte minst en snygg butik.

Anpassade utrymme
I det nya ClaBris-huset kommer man att ha fullhöjdsgarage, så att man ledigt kan ta in höga turistbussar för dekorering och foliering. Här kommer också att finnas en anpassad maskinavdelning, utrymme för olika produktionsenheter och en riktig originalateljé.

Och det finns en del teknisk utrustning att flytta hit. Den välfyllda maskinparken består bl a av en Mutoh Rockhopper 3 Extreme Eco-Solvent printer, en Rolls Roller Flatbed Laminator 400, en
Mutoh Ultima SC-1400D och brodyrmaskiner från Tajima.
När det gäller material till framför allt dekordelen har man till stor del R&D Spandex, som leverantör tack vare ett förmånligt 4Sign-avtal.

Byggprojektet har också varit spännande resa på flera sätt. Från början var det tänkt att ytterligare ett företag skulle vara med om bygget, men de hade inte resurser att klara det. Istället blir ClaBris ensam fastighetsägare, även om delar av lokalerna kan komma att hyras ut.

Banker tar inga risker
Trots att ClaBris Reklam AB gått bra genom år; gjort fina vinster, aldrig haft en betalningsanmärkning och är AAA-rankade, så har det inte varit lätt att komma överens med bankerna.

– Bankerna vill inte ta den minsta lilla risk. Vi bygger för ca 9 miljoner kronor och bankerna vill bara värdera fastigheten till 4,5 miljoner.
– Samtidigt som bankerna pratar om vikten av att företagen vågar satsa, så blir man förvånad och nästan arg på deras inställning, menar en luttrad Thord Claesson.

Idag har företaget sju medarbetare och en omsättning på en bra bit över 8 miljoner kronor varav hälften var på kläder, profil, tryck och presentreklam respektive fordonsdekor och dekaler.

4Sign är ett starkt kort
ClaBris Reklam är ett av 25 profilföretag inom kedjan 4Sign. Från början var man 45 företag, men när organisationen så smått stabiliserat sig fick man en kärngrupp på 25 företag runt om i landet.

– 4Sign är en seriös och professionell framtidssatsning, som vi har stora förhoppningar på. Idag är vi ett riktigt bra gäng och kedjan har en stabil ekonomi och en planlagd expansiv verksamhet, förklarar Thord Claesson.

Skratten studsar mellan väggarna i det trånga kontoret, när han berättar om det lilla norska 4Sign-företaget, som tog hem en order på omdekorering av 400 fordon och
där allt skulle ske mellan fredagslunch och söndagskvällen. Uppdragsgivare var Bergen Kraft och de var riktigt oroliga för om de norska 4Sign-kollegor skulle kunna klara tidsramarna och om de verkligen förstått vidden av uppdraget.

– Vi var 12 från Norge och 26 från Sverige, som via fyra stationer satte igång med jobbet och till söndagslunch var det klart. Det är det som är så bra med en kedja som 4Sign. Man har kollegor som kan stötta upp med råd och resurser.
– Nu har vi fått en liknande order på 1 000 sopbilar och det är allt annat än en skräporder, säger Thord Claesson skrattande.

Facebook ger kontakt
Idag har Thord Claesson inga fritidsledaruppdrag. Ibland fuskar han som konferencier på företagsevent och aktiviteter på köpcentrum, men annars är det familjen och villan i Mjölby som fyller ut tiden vid sidan av företaget.
Dottern har tagit ett sabbatsår och arbetar nu tre dagar i veckan med att rensa dekaler och med tanke på att det handlar om ca 900 dekaler om dagen, så finns det att göra.

Företaget har också en egen hemsida på Facebook och har fått mer än 500 vänner där. Det visar lite av kundfilosofin.

– Vi ska kunna erbjuda kunderna en helhet och de ska få precis det de behöver eller efterfrågar. Samtidigt som det i alla avseenden ska vara enkelt för dem.
– Det är också viktigt att ha ett bra samarbete med leverantörerna och få de råd och rekommendationer som de har att ge, för att vi ska kunna prestera än bättre, förklarar Thord Claesson.
– Jag tror att vi kommer att växa rejält inom både dekaldelen och vad gäller profil med kläder, presentreklam mm. Dessutom finns vi i ett expansivt område och bara inom en radie på 5-6 mil, finns det många marknadsandelar att försöka ta hem.

Och varför skulle han inte ha rätt. Mjölby kommun har för tredje året i rad utsetts till den kommun, som har det bästa företagsklimatet i Östergötland. Detta enligt Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet 2011, som också rankar Mjölby som 38:e bästa kommun i Sverige. Här finns det med andra ord goda förutsättningar för näringslivsutvecklingen i allmänhet och för ClaBris Reklam AB i synnerhet.

Text/foto; Lars Knapasjö
Foto; Martin Eriksson