Facebook leder trafik till e-handeln

Publicerad
2011-05-08
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Under det senaste året har andelen trafik, som genereras till e-handeln via Facebook har mångdubblats.
I runda tal 600 miljoner använder det sociala nätverket Facebook och hälften av dem gör det dagligen. I snitt adderar man 90 innehållsbidrag per månad. Nu står det dessutom klart att Facebook driver allt mer trafik till e-handeln.

Sökmotorer har länge varit en viktig källa för trafik till e-handeln, men trenden är nu att allt fler kommer från sociala nätverk som Facebook.

Vad är det då som driver trafiken. Främst är det erbjudanden i Facebook-loggen och kundrecensioner samt gilla-knappar. Trafiken mår bra av att företag uppmanar konsumenter att bidra med åsikter och recensioner och att man puffar för det även i andra kanaler.
Att det är lätt att dela med sig av innehållet är också en avgörande faktor.

facebook_logo1