Det är bara döda fiskar som simmar med strömmen

Publicerad
2010-10-29
Skribent
Redaktionen

Med energi, passion och stor tro kommer man långt. Att vara säljare kan man likna med att vara handbollsspelare, man måste hela tiden vara ”på tå” och ha fart på fötterna. Man måste vara beredd att svänga hit, bromsa dit, väja och ta snabba steg åt sidan för att komma dit man vill.
Samtidigt måste man vara med på vad som kan hända runt omkring. Det är ett tufft spel att vara säljare och det går inte att sitta inne på kontoret och vänta. Man måste vara ute och trampa med snabba välputsade skor. Det där med välputsade skor är inget skämt. Det är på skorna man ser om det är en vass säljare eller en medelmåtta. Kolla nästa gång du ser en säljare eller kolla på dina skor. Vad är du för något?

SM710 Svante_Schultz

Jag tror inte att man kan vara säljare bara mellan kl 8 och 17. Det är något man är 24 timmar om dygnet. Man kan jämföra det med en präst, som aldrig riktigt kliver ur sin yrkesroll, utan lever med det dygnet runt.

Visst säger du, men jag tror att det är så. Hela tiden vill du som säljare göra affär, oavsett tid på dygnet. Med att göra affär menar jag att sälja dig själv, dina produkter, tjänster och göra så bra avtryck som möjligt där du agerar. Funkar inte det, ja då vill du utveckla dig så att du kan göra fler eller bättre affärer.

Det är där jag tror att passionen kommer in i säljarens livsstil. Stark förkärlek till sitt arbete som säljare. Vi ska göra våra kunder lyckliga, nöjda och tillfredställda. Att vara en passionerad säljare är en livsstil.
För att vara en bra passionerad säljare måste man ha en stark tro. Du måste tro på dina produkter, företaget du representerar och framförallt tro på dig själv. Du kan prestera mer än dina konkurrenter och du kan vara mycket mer effektiv. Har du kollat upp din effektivitet förresten? Gör det! Du har mycket tid att spara in där. Se säljtips på www.z-reklam.se/säljtips

Har du en stor tro på dig själv, så har du också ett stort självförtroende och god självkänsla. Att våga vara lite annorlunda är helt okej, bara det kommer från djupet av dig själv. Du måste inte göra som alla andra, utan ibland kan det vara effektivt att sticka ut lite extra.
Du kan till exempel göra din presentation till den bästa och lite galen, som ingen annan gör. Göra din annons annorlunda, till något som inte liknar något annat där du annonserar. Våga vara dig själv, våga sticka ut och våga vara annorlunda.
Varför inte en gerillabanderoll på en viadukt eller ett staket där ingen annan ens har tänkt tanken att synas. Eller dyka upp där ingen förväntar det. Vad är det värsta som kan hända? Du får gå igen, men vems är förlusten? Inte din, men hans eller hennes som inte fick berika sitt liv med din närvaro. Eller att någon som har hjälpt dig med att ta ner din gerillabanderoll. Allt annat är bara det bästa som kan hända. Att sälja relationer.

Mitt mål är ett ”likamedtecken” mellan mig personligen, företaget jag representerar och produkterna jag säljer. Det är alltid värt ett besök för jag ger alltid det lilla extra!
Räcker det? Nej, men du kommer väldigt långt jämfört med dina konkurrenter.
Lycka till!

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman