iPad vill konkurrera om e-boken

Publicerad
2010-04-21
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Alla förväntningar var höga inför Apples lansering av sin nya iPad. Lanseringen var inte klockren för nu börjar debatten om vad superprylen egentligen ska användas till. En av de viktigaste funktionerna är dock en e-bokstjänst som konkurrerar med e-handelsföretag som Amazon.com

iPad

Den är stor som A4 och tunn som en bok, Apples nya multimediala supermaskin som fortfarande förbryllar många potentiella köpare. När Apples grundare Steve Jobs presenterade skapelsen i San Fransisco på onsdagskvällen återstod frågor som; kan man ringa med den?

Produkten är egentligen en 9,7 tums pekskärm/läsplatta, 1,2 cm tjock och med en 680 gram tung batteridriven pc (16-64 GB) som länkar vidare till e-mail, Youtube, iTunes, webbrowsing, spel, HD-video samt interaktiva kort och fotopaket mm.

En av de mer uppmärksammade tjänsterna är e-boktjänsten som kan skjuta den redan befintliga e-bokmarknaden i sank. Via Apples egen butik iBook är det möjligt att köpa böcker som enkelt plockas upp på skärmen. Billigare än på Amazon och med ett flexibelt utbud kopplat till alla de stora förlagen.