Polarn O. Pyret startar med tryck

Publicerad
2010-03-29
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

I början av januari var det avspark för Polarn O. Pyrets vårkollektion som bl a innehöll de populära landskapstrycken och grafiska tryck i 40- och 50-talsstil. Det är starka färger kombinerat med pastell.Polarn O. Pyret startar med tryck– 2010 lyfter vi fram vår stolta mönstertradition och börjar året med att fokusera på en av de saker som gör oss unika; mönster som inte liknar någon annans, mönster som ger avtryck, säger Karina Lundell, designchef på Polarn O. Pyret.

Mönsterdesign har alltid varit viktigt för Polarn O. Pyret. Från den klassiska randen, som såg dagens ljus redan 1976, har Polarn O. Pyret under åren skapat mängder med egna mönster och tryck. Särskilt landskapstrycken har blivit mycket populära.

Den första landskapskollektionen, där trycket täcker hela plagget, släpptes våren -05. Sedan dess har en ny kollektion följt varje säsong. Vissa landskapsplagg har idag kultstatus och betingar ett högt andrahandsvärde.

– I vårens kollektion illustreras landsbygden med bondgården i centrum och staden med hus, bilar och pariserhjul. I den här kollektionen har vi lämnat 70-talet som influens och istället blickat tillbaka till 40- och 50-talet, säger Karina Lundell.

Polarn O. Pyrets kläder håller hög kvalitet och ska kunna användas av fler än ett barn – inte minst ska de gå att ärva vidare från syster till bror eller tvärtom.

– Vi jobbar efter mottot hållbar design. Vi vill skapa tidlösa klassiker med tryck och mönster som barn gillar och som uppmuntrar barns kreativitet och fantasi. Dessutom ska kläderna fungera för både flickor och pojkar, avslutar Mona El-Zein Modén, marknadschef på Polarn O. Pyret.

Polarn O. Pyret är ett svenskt konfektionsföretag som sedan starten 1976 etablerat sig som det ledande varumärket för barnkläder och är kända för sin höga kvalitet, funktionalitet och design. Med drygt 100 butiker, varav 58 i Sverige, är Polarn O. Pyret nordens ledande barnklädesföretag med siktet inställt på europeisk expansion. Idag finns butiker i Sverige, Danmark, Norge, Irland, Island, Estland, Finland, Ryssland och i Storbritannien. Kläderna går också att köpa via e-handel i USA. Konceptet ägs av den börsnoterade koncernen RNB Retail And Brands.