Kvalitet är inte alltid vad vi tror

Publicerad
2010-01-22
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Ord kan faktiskt bli utslitna och förbrukade. Ord kan användas så många gånger i många olika sammanhang med så många olika betydelser, att deras innebörd bleknar och de tappar sin funktion. Ordets bäst-före-datum har plötsligt gått ut.

Ord ska brukas, inte missbrukas i tid och otid. Därför vill jag slå ett slag för ett av mina älsklingsord; kvalitet. Kvalitet är inte alltid vad vi tror att det är, utan ordet betyder olika saker för olika människor.

För mig handlar kvalitet om funktionalitet. Kvalitet är när något fungerar perfekt och friktionsfritt utan att jag behöver bry mig om eller oroas.

Det handlar om att bilen startar trots att det är 18 grader allt ute. Att isskrapan inte går av som den gjorde igår morse och att jag inte blir nedkopplad från Internet med jämna mellanrum.

Men kvalitet är också att njuta av brasan i kakelugnen och smutta på ett glas vin som håller en behaglig temperatur eller läsa en bok, vars författare skriver på ett sätt som hela tiden får mig att vilja läsa lite till.

Häromdagen visade någon mig sin Iphone och att den hade en funktion, som gjorde att man digitalt kunde singla slant på touchskärmen. Jag blev inte imponerad. Det var inte kvalitet för mig, eftersom jag inte kände att slantsingling i mobiltelefonen var en kvalitetsfråga för mig.

Nu skvallrar nyhetssidorna om böjbara mobiler tack vare nanoteknik – är det kvalitet? Samtidigt läste jag att man med hjälp av nanoteknik kan komma att slippa tvätta bilen för att smutsen helt enkelt ramlar av – det är kvalitet, för det innehåller för mig en funktion som jag förstår och uppskattar.

Det betyder att kvalitet är en individuell fråga. Vad som är kvalitet för mig, kanske inte är kvalitet för Dig och det Du uppfattar som kvalitet, kanske Dina kunder inte alls håller med om. Ändå är det Dina kunder som avgör vilken kvalitet som Du bör förse Dina produkter och tjänster med. Det gäller att lyssna nog och leva sig in i hur de ser, känner och upplever det Du har att erbjuda.

Det som kanske mest av allt kännetecknat presentreklam- och promotionbranschens utveckling de 10-15 senaste åren är nog att gå från ett kvantitativt tänkande till ett kvalitativt. Kunderna vill ha kvalitet i form av produkter och tjänster som fyller sin funktion och tillfredsställer – helst över förväntan – brukarna av produkterna och tjänsterna.

Jag tror att de framtida trenderna handlar om att ytterligare öka kvaliteten gentemot kund genom att ge produkterna och tjänsterna än mer förädlade funktioner för än mer anpassade ändamål. För det Du trivs med och tycker om, det som fungerar som Du vill och fyller en viktig funktion för Dig – det är Du också beredd att betala för.

Jag fick ett råd för länge sedan; kom ihåg att Du får mycket för sista kronan. Det ligger något i det. Om Du erbjuder kvalitet, kan Du också ta betalt, men håller inte kvaliteten – blir Du som köpare inte nöjd – då är det Du som säljare som förlorar på affären.

Lars Knapasjö

chefred/ansvarig utgivare

0150-506 15

lars@screen-marknaden.se

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman